De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

torsdag 26 mars 2015

Ett icke-haveri

Ibland blir man glad och stolt över att arbeta på Lunds universitet. Senast var det häromdagen när en kollega uttalade sig i P1-morgon (cirka 1.40 in i programmet) om Germanwings-planets haveri i Alperna för några dagar sedan. Det var verkligen förtroendeingivande att få höra något så klokt och varierat om haverikommissioners arbete. Särskilt glädjande var att detta var en kollega från just LTH. Efter att ha arbetat länge på KTH tror jag att jag kan säga att något lika insiktsfullt knappast hade kunnat komma därifrån. Jag inbillar mig att det ibland spelar roll för LTH att det är del av ett större universitet. Och igår morse fick jag vatten på min kvarn. Tack för det!

1 kommentar:

  1. Jag kan ingenting om den aktuella forskaren och har inte heller lyssnat på radioinslaget, men det var säkert jättebra.

    Däremot vill jag nog sätta ett litet frågetecken i kanten för din beskrivning i mer allmänna termer.

    Visst, LTH (och Ekonomihögskolan) är del av ett fullsortimentsuniversitet, och det spelar säkert viss roll för det du nämner som positivt - jag antar att du tänker på humanistiska/samhällsvetenskapliga perspektiv och insikter på teknik, och att detta skulle gynnas av att vara inbäddad i ett helt universitet istället för att vara en teknisk högskola för sig själv.

    I varje fall förr kändes det snarare tvärtom, som om LTH och LU inte hade så mycket samarbete inom vårt ämnesområde och näraliggande fält; och åtminstone jag blickade med positiv syn på KTH som hade en hel institution med professionella teknik- och vetenskapshistoriker. Och Chalmers anställde Henrik Björck för att hålla på med teknikhistoria! (Något sådant var väl knappast aktuellt på LTH?) Det som fanns av teknik- och vetenskapshistoria och STS på LTH då var väl mer någon enstaka fempoängskurs på kvällstid. Goda insatser förvisso av entusiaster som Bodil Jönsson, Skotte Mårtensson och Levi Tansjö (som länge höll en populär kemihistorisk kurs på Kemicentrum), men inte något mer matigt samarbete med professionella historiker/samhällsvetare från LU, ej heller någon institution för STS/teknikhistoria med anställda humanister/samhällsvetare.

    Men det hela kanske är på väg att ändras och inslaget du länkar till är ett tecken i tiden. Låt oss hoppas det.

    SvaraRadera