De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

lördag 25 februari 2017

Desperat i behov av hjälp

Jag är verkligen inte hemma på olika datasystem och har svårt att tränga bakom gränssnitten för att förstå hur det fungerar egentligen. Ett exempel på hur frustrerande det kan vara är universitetets webmail. Om jag har förstått det så använder vi alla Microsoft Outlook. Bra att det är ett rejält och stort system med backup-organisation antar jag. Jag är oändligt trött på alla olika hemmasnickrade system som används för olika ändamål som resehantering, stipendieansökningar och gud vet vad.

Men det är också jobbigt att inse hur lite man kan påverka utformningen av Outlook. Jag har letat som en galning efter inställningen att organisera Inkorgen på ett vettigt sätt, nämligen som enskilda epostar. Men hur jag än försöker hittar jag ingen inställning som innebär att man kan organisera sina brevkorgar så att varje epost syns. Man är hänvisad till konversationer och kan inte göra något åt det. Det blir därmed otroligt svårt att hitta epost som man skickat eller tagit emot för en tid sedan. Gör man en sökning syns nämligen bara konversationerna i träffarna och den sista eposten i konversationen. Det kan handla om vad som helst och vara med vem som helst om det var fler med på den ursprungliga konversationen. Det kan till och med vara ett felmeddelande eller autosvar. Den epost man sökar kan ligga tiotals epost ner i konversationen som man då måste leta för hand. Och när man letat igenom ett antal konversationer är man beredd att ge upp. Allt detta bara för att jag inte kan organisera min inkort på ett sätt som är vettigt för mig. Puh.

Ett annat problem är att default för att svara på en inkommande epost är att svara till alla på sändlistan. Det verkar inte heller gå att ändra så att default blir svar endast till avsändare. Det som verkligen är utmanade är att detta inte heller syns i vyn. Får jag en epost och trycker svara syns bara avsändarens namn i mottagarraden trots att svaret går till alla på ursprungliga sändlistan. Alla andra som automatiskt kommer med eftersom default är svara alla syns inte ens. För att se vilka det är måste man klicka på en liten, liten pil bredvid avsändarnamnet i mottagarraden. Jag insåg faran tidigt och har hittills lyckats komma ihåg att dra ner en rullgardin och särskilt trycka "Svara avsändare" när jag skrivit något som inte rör alla i gruppen.

Men i morse hände det ändå. Jag svarade på en epost med avsikten att endast svara avsändaren, men glömde för första gången defaulten och skickade därmed min epost till alla fem på ursprungliga sändlistan. Nu gjorde det inte så mycket eftersom jag alltid skriver epost som jag kan stå för och i en ton som jag försöker hålla konstruktiv och uppmuntranden. Men ändå. Det är inte klokt att man ska behöva lida av default-sättningar som man inte kan ändra på i dessa den individuella valfrihetens tidevarv. Frustrerande vara bara förnamnet.

Kan någon vänlig så vet mer än jag berätta hur man gör för att ändra default-inställningarna om det kanske till äventyrs ändå skulle kunna gå.

Desperat i behov av hjälp

5 kommentarer:

  1. Rörande visningen: jag har alltid haft visning av enskilda meddelanden som standard och knappast ens funderat förut på hur man får till något annat. Om jag klickar på "Visa" uppe i menyraden i min "Outlookläsare" så dyker det dock upp en ruta man kan klicka i med texten "Visa som konversation" intill, så jag antar att om Du klickar ur den borde Du också slippa konversationsvisningen.

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag har inget som heter Visa i menyraden. Kan det vara att jag sitter på Mac månne? Jag har enskilda meddelanden i mobilen, men inte på de datorer jag använder som alla är Mac. Men tack för det vänliga tipset. Kanske finns någon annan som vet varför jag inte har Visa där du har det?

    SvaraRadera
  3. Igår hörde en vänlig kollega på IT-enheten av sig och konstaterade att eftersom jag använder webmail går det inte att få eposten ordnade som enskilda brev istället för som konversationer. Om jag vill ha det som enskilda epost måste jag använda programvaran och ha inkorgen på min lokala hårddisk. Det är så Fredrik har lyckats. Tack i alla fall för informationen. Nu kan jag sluta leta och acceptera att jag också är i händerna på Microsoft trots att jag använder Mac.

    SvaraRadera
  4. Jag har också Outlook webmail, eftersom jag måste. Men hos mig står det Svara, Svara alla och Vidarebefordra. Kan du ha en gammal version?

    Och jag håller med om att trådade konversationer är ett h-e. Det här är ett utomordentligt gott exempel på dålig digitalisering. En extremt stor produkt av ett multinationellt företag upphandlas av stora svenska myndigheter och svarar inte mot användarnas behov. Du är inte ensam, men i cyberrymden kan få höra dig skrika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga vilken version jag har, men det står Microsoft 2013 längst ner på inloggningssidan så det kan vara en gammal version. Även jag har Svara, Svara alla och Vidarebefordra som alternativ. Men de kommer upp först när jag klickar på en rullgardin-pil. Om jag inte klickar på rullgardin-pilen så är default Svara alla. Och det går inte heller att ändra så att jag själv kan välja vad jag vill ha som default. Slutsats... samma som din. Dålig upphandling som inte svarar mot våra behov.

      Sedan detta med att ingen kan höra mig skrika. Före jul hände något oväntat med statistiken på min blogg. Jag har tidigare legat stabilt kring 20-25 läsare per dag. Mycket för mig, men knappast i bloggosfären som helhet. Men då plötsligt fick jag flera hundra besökare per dag. Nu har det åter sjunkit och stabiliserat sig kring ungefär 150 besökare per dag.

      En första reaktion är förstås oförställd glädje. Sedan kommer en elak tanke om att börja sälja annonser för att tjäna storkovan. Men en närmare titt på statistiken gör mig misstänksam. Det visar sig nämligen att trafiken är oerhört jämn, utan egentliga toppar eller dalar. Förmodligen handlar det om en eller flera robotar som besöker bloggen. Kanske för att göra mig glad. Kanske för att hacka mitt google-konto. Oavsett vilket litar jag inte längre på statistiken. Slutsatsen är att fortsätta blogga som jag började, som om ingen kunde höra mig. Oavsett tonläge.

      Radera