En lösning
som SUHF lyfter fram för att åstadkomma ett mer varierat universitets- och högskolelandskap är att organisera vad de kallar en utvecklad äkta dialog
mellan Utbildningsdepartement och lärosätena. Här har man inspiration från andra
nordiska länder. Dialogen ska syfta till fleråriga kontrakt som följs upp kontinuerligt med tanken att skapa olika krav och villkor för olika högskolor och universitet. Upplägget är
nog inte så dumt. Inte heller att dialogerna och kontrakten följs upp och utvärderas.
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e
lördag 22 juli 2017
Tillitsbaserad styrning
I en tidigare bloggpost skrev jag att jag skulle återkomma om SUHF:s rapport om tillitsbaserad styrning och reformerad resurstilldelning. Rapporten ska nog ses som ett sätt att förekomma Pam Fredmans pågående resursutredning. Grundläggande problemet som identifieras av SUHF är att det svenska universitets-
och högskolelandskapet är relativt homogent, något som inte är särskilt
förvånande med tanke på att det är samma styrmekanismer som gäller för alla.
Kvar att lösa är dock
frågan hur departementet ska kunna skaffa sig den kompetens som krävs för att förhandla
fram rimliga kontrakt som är väl avvägda när det gäller krav och resurser samt
även anpassade till vad som kan komma att behövas för landets väl och ve flera år
in i framtiden. Den nöten kräver nog en hel del organisation och kanske också kompetensuppbyggnad inom regeringskansliet.
Men det är kanske något som resursutredningen kan ta itu med om den nu skulle
gå på SUHF:s tankar om en mer utvecklad dialog mellan lärosäten och
Utbildningsdepartementet som en lösning på problemet med att rigga ett
välfungerande system för styrning med resursfördelning till universitet och
högskolor. Vi får väl se när utredningen kommer i december 2018.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar