De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

tisdag 10 december 2013

Syna fundraising-korten

I maj i år bloggade jag om årsredovisningen och konstatera då att Development Office åtta personer av allt att döma inte lyckats dra in mer än 9,3 miljoner under 2012 oräknat då förstås alla de medel och donationer som universitetet redan har och som inte kan skyllas Development Office och deras fund-raising verksamhet. Nu är jag inte säker på att siffrorna stämmer eftersom årsredovisningen är synnerligen oklar på denna punkt.

Development Office har under de senaste åren vuxit från en anställd till idag nio enligt hemsidan. Det är en satsning som gjorts i förhoppningen att den ska betala sig i ökade donationer till universitetet. Idag kostar säkert enheten en bra bit över tio miljoner, mellan tumme och pekfinger cirka tjugo miljoner i lönekostnader och hyror samt infrastrtuktur. Allt tyder alltså på att Development Office idag är en förlustverksamhet. Om nu Development Office inte lyckas dra in pengar så att de täcker ens de egna kostnaderna så bör verksamheten snarast läggas ner.

Nu är det stora problemet att ingen kan säga om detta stämmer. Inte ens fundraising-generalen själv vet hur mycket pengar verksamheten drar in trots en månadslön som ligger i paritet med rektors egna. Hon har sina kvalifikationer till trots inte lyckats skapa ett system som gör det möjligt att redovisa hur mycket enheten själv har dragit in utöver alla gamla donationer som ju ligger och tickar utan att Development Office behöver lyfta ett finger. Om ledningen för kontoret själva inte förmår att implementera ett sådant system krävs ett rektorsbeslut som ålägger avdelningen att skapa ett adekvat redovisningssystem, om det så krävs med papper och penna. Och klarar inte rektor att fatta det beslutet får väl styrelsen göra det. Vad som krävs är i alla fall att någon tar ansvar och ser till att fundraising-aktiviteterna redovisas på ett korrekt sätt. Det behövs inför LU350 och det behövs för trovärdigheten.

3 kommentarer:

  1. Bra att du tar upp detta. En LU lärare (univ lektor) har den lön hen har, och bidrar aktivt till kärnverksamheten, utbildningen. (En akademisk lärare i Sverige har tyvärr inte forskningstid i sin tjänst, bara undervisning). Varför skall chefen Fundraising ha rektorslön? Men det finns andra underligheter att titta på, alla innovations"kontoren". Titta på de 42 medarbetarna här:
    http://www.lu.se/lucat/group/000050000
    Eller de 22 medarbetarna här:
    http://innovation.lu.se/en/kontakt
    Det kanske är verksamheter som både drar sina egna kostnader, och går med vinst? Jag har inga data att titta på. Och du skrev också i maj om att alla LU bolagen går med ständig förlust, år ut och år in. Varför får det gå till så?

    SvaraRadera
  2. Lundaprofessorn föreslår "att skapa ett adekvat redovisningssystem, om det så krävs med papper och penna". Ja det är det minsta man kan begära. När sedan VDn uppfunnit detta, så kan hen ta patent på det. Det hjälper gärna innovationsenheterna till med. Sedan kan metoden ges eller säljas till de andra bolagens eller enheternas VDar, så att även deras
    netto förluster eller -vinster kan beräknas och kommuniceras. Lite märkligt att man hittar så stora brister, när LU i decennier jobbat med dubbel italiensk bokföring, datorbaserade ekonomisystem och särskilda Controllers i staberna.

    SvaraRadera
  3. På tal om lönerna inom LU: från senaste LUM:
    http://www.lum.lu.se/gasttyckaren-lus-lonepolitiska-program-ar-i-praktiken-oanvandbart/
    Tänk att det fortfarande finns så modiga och klarsynta människor vid vårt universitet. Än finns det hopp.

    SvaraRadera